آیا این درست است که همه نوزادان با چشمان آبی به دنیا می آیند؟

۸ بازديد

آیا این درست است که همه نوزادان با چشمان آبی به دنیا می آیند؟

 
 
نوزادی با چشمان باز در حوضچه بیمارستان

افسانه‌های زیادی در مورد پیش‌بینی ویژگی‌های جسمانی نوزاد متولد نشده ، از جنس تا قد و رنگ مو وجود دارد. و در حالی که بسیاری از افسانه ها را می توان به راحتی با علم رد کرد، رنگ چشم کمی مرموز باقی می ماند. به نظر می رسد که پیش بینی رنگ چشم نوزاد کمی پیچیده تر از تعیین این است که کدام والدین دارای ژن چشم آبی و کدام یک قهوه ای هستند.

 

برای جذاب‌تر کردن اوضاع، برخی از نوزادان با رنگ چشمی به دنیا می‌آیند که موقتی است و به آرامی در طی چند ماه تغییر می‌کند، که ممکن است افسانه‌ای که همه نوزادان با چشم‌های آبی به دنیا می‌آیند از همین جا سرچشمه می‌گیرد.

 

ما با کارشناسان صحبت کردیم تا بفهمیم چشم ها چگونه رنگ می گیرند و چرا برخی از نوزادان با چشمان آبی به دنیا می آیند که با گذشت زمان به رنگ دیگری تغییر می کند.

 

رنگ چشم چیست؟

رنگ چشم به رنگ عنبیه فرد اشاره دارد. این یک ویژگی فیزیکی است که توسط عوامل متعددی از جمله ژنتیک تعیین می شود. سایه ها می توانند در یک طیف متفاوت باشند. به عنوان مثال، چشم ها می توانند آبی روشن یا لاجورد یا آبی باشند. و رایج ترین رنگ چشم قهوه ای است.

 

لیا الکساندر، دکتر لیا الکساندر، می گوید: "رنگ چشم رنگدانه ای در عنبیه چشم است که زیر قرنیه قرار دارد. این رنگدانه یا ملانین توسط ملانوسیت ها تولید می شود، سلول هایی که مسئول رنگ پوست و موی افراد نیز هستند."  FAAP ، یک متخصص اطفال دارای گواهی هیئت مدیره در نیوجرسی و مشاور پزشکی برای Moms Love Best.

 

بابی سانز، OD، MS، FAAO ، مدیر کلینیک لیزیک سن آنتونیو و پروفسور دانشکده اپتومتری روزنبرگ، توضیح می‌دهد که عنبیه پنج لایه دارد و این فقط لایه بالایی است که رنگ چشم‌هایمان را به ما می‌دهد  . "این لایه لایه مرزی قدامی نامیده می شود. در لایه مرزی قدامی ملانین داریم که رنگ چشم را از آنجا دریافت می کنیم."

 

شش دسته رنگ چشم وجود دارد که هر یک از آنها می تواند از روشن تا تیره متغیر باشد. این شامل:

 
  • کهربا
  • آبی
  • سبز
  • هازل
  • خاکستری
  • رنگ قهوه ای
 

افراد مبتلا به عنبیه که ملانین کمی دارند یا اصلاً ملانین ندارند، ممکن است چشمانی قرمز، صورتی یا بنفش داشته باشند. این بیماری به نام آلبینیسم شناخته می شود.

 

رنگ چشم چگونه تعیین می شود؟

طبق گفته  آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) ، رنگ چشم شما به اندازه اثر انگشت شما منحصر به فرد است و لزوماً از والدین شما نمی آید. AAO توضیح می دهد که اگرچه یک نوزاد ترکیب ژنتیکی خود را از دو والدین دریافت می کند، اما این بدان معنا نیست که پیش بینی رنگ چشم آسان است. دانشمندان مدت‌هاست روی رنگ‌های قهوه‌ای، آبی و سبز مطالعه کرده‌اند تا بفهمند چگونه این رنگ‌های معمولی چشم از یک شجره خانوادگی عبور می‌کنند، اما توضیح چندانی وجود ندارد که چگونه یک نوزاد می‌تواند چشمان آبی داشته باشد، وقتی والدین هر کدام قهوه‌ای هستند. و این ممکن است به این دلیل باشد که کمتر به رنگ چشم والدین مربوط می شود تا میزان رنگدانه های آنها.

 

دکتر الکساندر می گوید: رنگ چشم با مقدار کلی ملانینی که ملانوسیت ها در سراسر بدن تولید می کنند تعیین می شود. به عنوان مثال، افرادی که پوست تیره‌تری دارند معمولاً رنگ چشم‌های قهوه‌ای یا تیره‌تری دارند. همچنین بر اساس میزان رنگدانه قهوه‌ای داخل عنبیه است. رنگ‌های روشن‌تر چشم مانند آبی، سبز یا فندقی مقداری رنگدانه قهوه‌ای دارند، فقط کمتر. رنگ چشم همچنین تحت تأثیر نحوه انعکاس نور از ملانین در داخل عنبیه قرار می گیرد. این مورد در افراد با چشمان سبز است. از آنجا که تغییرات زیادی در میزان ملانین وجود دارد، رنگ چشم هر فرد منحصر به فرد است.

 

در اینجا یک تغییر جالب دیگر در علم رنگ چشم وجود دارد: دکتر Saenz می گوید: "چشم های آبی و چشم های قهوه ای هر دو دارای ملانین یکسانی هستند."

 

نوزادان با چه رنگی چشم به دنیا می آیند؟

اگر رنگ چشم به میزان ملانین موجود در عنبیه بستگی دارد، چرا به نظر می‌رسد اکثر نوزادان هنگام تولد چشم‌های آبی دارند و چند هفته یا چند ماه بعد تغییر می‌کنند؟

 

دکتر سانز می گوید: برای پاسخ به این سوال باید کمی فنی شویم. سلول‌هایی که رنگ چشم را تعیین می‌کنند از سلول‌های تاج عصبی می‌آیند و در اواخر بارداری و پس از زایمان به عنبیه مهاجرت می‌کنند، بنابراین سلول‌های رنگ چشم ما حدود شش تا نه ماه طول می‌کشد تا به جایی که می‌روند برسند. تصور می‌شود این فرآیند مهاجرت توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل شود."

 

محققان این فرآیند مهاجرت باورنکردنی را در سال 1993 کشف کردند، زمانی که از یک میکروسکوپ الکترونی برای مطالعه چشمان بیمار مبتلا به سندرم هورنر استفاده کردند که رنگ چشم بیمار را از قهوه ای به آبی تغییر داد.

 

این تغییر آهسته در رنگ چشم احتمالاً از جایی است که این افسانه که همه نوزادان با رنگ آبی متولد می شوند از آنجا ناشی می شود - حقیقت این است که نوزادان با رنگ چشم مادام العمر خود متولد می شوند، اما در برخی از نوزادان، ممکن است چند ماه طول بکشد تا آن رنگ نشان داده شود. به طور کامل

 

چه زمانی رنگ چشم کودک تغییر می کند - اگر اصلاً تغییر کند؟

فقط حدود 10 تا 20 درصد از رنگ چشم نوزادان تغییر می کند .  اگر کودک شما با چشمان آبی به دنیا آمده است، اما شما و همسرتان چشمان قهوه ای دارید، ممکن است تعجب کنید که طبیعت چه حقه هایی را انجام می دهد. اما نگران نباشید؛ به احتمال زیاد، چشمان کودک شما به آرامی در عرض شش ماه به رنگ مادام العمر خود تغییر می کند.

 

دکتر سانز می‌گوید: "هر سه فرزند من با چشم‌های آبی به دنیا آمدند. همه می‌پرسیدند، "چشمان آبی از کجا می‌آیند؟ چه کسی در خانواده شما چشم‌های آبی دارد؟" "من فقط می گویم، "اوه، ما خواهیم دید که آنها چگونه خواهند شد." اما در اعماق وجودم می‌دانستم که سیستم عصبی سمپاتیک قرار است وارد شود و چشم‌هایشان قهوه‌ای شود.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.